2a mars. Skolan i allmänhet!

Sverige borde ta o göra något om dagens skolgång.
Många klarar inte av Gymnasiet
och det är inte pga av att man är lat eller har utländsk bakgrund
Det beror mest på det sättet skolorna ger ut uppgifter o vilken tid man har på sig o göra det.
Ifall man skulle vara sjuk just den dagen provet är på
så är det inte alltid man har en chans o göra provet.
Som att ha 4-5 prov under en vecka under de sista 2 veckorna man är kvar i skolan.
IFALL man misslyckas med att gå G på ett av de programmen så får man 
söka till komvux för att plugga in det.
Och pga av att man inte har sitt betyg i det ämnet kan det leda till att man inte får
jobb direkt efter gymnasiet, eller kommer in på högskolan.
Så på så sätt kan man losa ett eller flera år av sitt liv till skolan.
Jag är lite sur, men mest sur på mig själv att jag va sjuk 
en heldel förra terminen och på något sjukt sätt losade jag över 1000p!
På ett halvår.. Hur kan detta vara möjligt??
Har gått 3 år på gymnasiet o på ett halvår så losar man så mycket poäng...
Jag har försökt prata med lärarna om att få göra prov på det jag har missat
har gått till dem flera gånger men inget händer..
Så jag tror jag kommer ha 1900p i slutbetyg..
Vilket kanske inte är så fint..
Någon annan som har synpunkter på det här?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har fortfarande gymnasiebehörighet fastän du går ut med IG i en kurs. Det är när du inte får betyg överhuvutaget du inte slutfört kursen dvs. ett streck. När du har under 2100p så har du alltså inte slutfört en kurs. Har du IG eller streck i en kurs där det krävs Godkänt (låt oss säga svenska) så kan du fortfarande söka till högskolan och börja på programmet, men du får förmodligen lite tuffare än de andra då du kommer behöva läsa upp kursen samtidgit som du går ditt program som du gör gratis på din skola där du börjar. Tips är att göra högskoleprovet. Hur det fungerar om du ska fortsätta jobba har jag ingen aning.



Men håller med dig helt om att skolsystemet suger hästpungkulor. Tur att de ändrar betygsystemet 2010(?).

2009-03-03 @ 00:13:03
Postat av: Mimmi

Jaaa, jag har en del läsare varje dag också - otroligt nog :| Men jag vet inte... Har ju ingen lust längre :P

2009-03-03 @ 00:17:57
URL: http://lifeofmimmi.blogg.se/
Postat av: Mathias

Du, om du går/gick ut med 1900p, hur kunde du ha förlorat över 1000 då 2500 är slutpoängen vid examen?

får inte riktigt ihop mattematiken, 2500-1000 är ju 1500, det är ju en skillnad på 600

2009-03-03 @ 17:24:41
URL: http://titanvinge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0