5e april: Update Ipred

Okej, en liten update på Ipred.
Ipred lagen är till för att hjälpa folk att få reda på vem som äger en viss ip adress,
tex ifall du tror att någon har laddat ner en låt som du har copy right på eller har, så kan du gå till en gå till
en domstol för att få något som gör så att du får gå och ta uppgifter från siten där personen 
har lagt up din fil eller laddat ner den.
Vilket gör att du kan ta den personen till domstol för att kräva ersättning.
and so on.
.
pallar knappt tänka på hur mycket den här lagen kan skada Sveriges befolkning.
....
Aja, satt o kollade lite på nyheter från Sverige och Usa, och fick reda på att film bolagen har
"hotat" eller sakt åt Sverige att stänga ner sajter som The pirate bay m.m. 
Och om vi inte gör det så tänker de kapa av någon del av våra affärer eller nåt sånt shit.
Alltså, de tänker stänga av leveranser mellan usa och sverige som tex filmer, musik.
...
Nu kommer min nästa fråga, hur mycket av en låt/film får man använda för privatbruk som 
en presentation på nätet, för att det ska vara lagligt? 5 sec? 10? halva låten? hela?
Ifall man betalar för något, så borde det ju vara mitt, och inte deras, så då borde man ju får använda den
till det man vill?
:P Dessa regler är bara sjuka, Vi borde typ sluta gå på bio, köpa/hyra filmer
i typ 3-4 månader för att vissa filmblolagen att vi inte tänker följa deras regler -.-
Jag tänker gå och kolla på 2 filmer på bio denna månad, och sen så tänker jag inte kolla på en ända film tills slutet 
på sommarn och jag hoppas att fler kommer göra desamma.
Har en stormängd dvd / Vhs filmer som jag kan sitta och kolla på, sen så har man ju tven där man har
ett antal kanaler på som man kan glo på.

Kommentarer
Postat av: Elias

Kul att du kopierar en annan persons text och trycker in den i din egen blogg.

2009-04-07 @ 02:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0